Staat jouw behandelstoel midden in de salon?

Die vraag moet je niet helemaal letterlijk nemen. Wat ik eigenlijk bedoel is of jouw behandelstoel de salonruimte domineert? Kijk eens met de ogen van een klant naar jouw salon als je binnenloopt. Wat zie je? Wat zou jij verwachten als je als klant zou binnen lopen?

Precies, je verwacht een behandeling. En daar is niets mis mee, want dat is waarvoor jouw klanten komen.

Je hebt dan ook een goed lopende salon met een volle agenda en goede omzet en trouwe klanten. Soms vind je het wel eens jammer dat jouw klanten zo weinig producten voor thuis bij je kopen omdat je zeker weet dat hun huid er dan nog beter zou gaan uitzien. Maar je wilt ook niet te opdringerig overkomen.

Ergens knaagt het wel een beetje, zeker toen je laatst één van jouw klanten bij de parfumeriezaak een oogcrème zag kopen. Wat jou hier overkomt, ligt niet aan jou. Het is hoe de consument over je denkt:

  • naar de schoonheidssalon ga je voor een behandeling van de huid.
  • naar de kapper ga je voor een behandeling van je haar.
  • naar de nagelstyliste ga je voor de verzorging van je nagels.
  • naar de pedicure ga je voor de behandeling van je voeten.

Daar tegenover staat dat de consument in eerste instantie naar de winkel gaat om een crème, een shampoo, een nagellak of een eeltvijl te kopen.

Zet jouw behandelstoel uit het midden

Die gewoonte van de consument kan juist door de schoonheidsspecialiste vrij gemakkelijk doorbroken worden. Maak van jouw schoonheidssalon een plek waar de klant komt voor advies en behandelingen. Daardoor zul je merken dat het bijna een vanzelfsprekendheid wordt dat jouw klanten ook bij jou hun producten voor thuis gaan kopen.

Hieronder zie je een voorbeeld van een salon met de klassieke opstelling, waar alles erop gericht is om behandelingen te geven.

En nu een afbeelding van een salon waar wordt geadviseerd, behandeld en producten worden gekocht.

Beide ruimtes zijn even groot.

De klassieke salon is helemaal ingericht om behandelingen te geven. De moderne salon is een plek waar wordt geadviseerd, een plek waar behandelingen worden gegeven en een plek waar wordt afgerekend en producten worden gekocht.

Door een andere inrichting ga je anders werken

Indien je besluit jouw salon anders in te richten is dat eigenlijk de gemakkelijkste stap. De rode draad daarbij is om drie plekjes te maken: één voor ontvangst en advies, één om te behandelen en één om te verkopen, af te rekenen en de volgende afspraak te maken.

Nadat je jouw salon hebt omgebouwd, eerst voor iedereen een uitleg

Nadat je de salon hebt omgebouwd, zul je bemerken dat iedere klant verrast reageert. Zij zien de veranderingen direct en dat vereist een uitleg. Maar die uitleg wordt voor jou ook een inventarisatie naar wat jouw klanten eigenlijk van jou verwachten.

Daarbij zul je verrast worden. Je zult zien dat klanten die al jarenlang iedere keer dezelfde behandeling boeken, door jouw uitleg plotseling nieuwsgierig worden en een uitgebreidere behandeling willen afspreken.

Andere klanten willen dat niet en blijven alleen komen voor ontspanning, en dat blijft natuurlijk hun goed recht.

Wil je meer weten over de steun die Vricos/Inspira Cosmetics jou kan geven bij de uitbouw van jouw salon, neem dan contact met ons op of klik hieronder voor gratis samples.

Gratis samples ontvangen?

✔ Onze kwaliteit leren kennen
✔ Huidverbeterende producten

Inspira Cosmetics werkt samen met de meest vooraanstaande laboratoria. Voortdurend onderzoek zorgt er steeds opnieuw voor dat Inspira Cosmetics tot de meest effectieve merken ter wereld behoort als het écht op huidverbetering aankomt.

Stuur mij gratis (en vrijblijvend) samples!

Over de auteur

Maureen de Vries is de oprichtster van Vricos (de Vries Cosmetica), agent voor Nederland van Inspira Cosmetics. In haar blogs deelt Maureen de uitgebreide kennis die ze heeft opgedaan als schoonheidsspecialist en bij de parfumerie.

Gerelateerde berichten

Inspira Cosmetics

Marktleidende, ultra moderne huidverzorging

Ondersteuning

Samen halen we optimale resultaten

Ervaringen

“Mijn klanten zijn onder de indruk”