Wanneer geef je als schoonheidsspecialist iets cadeau?
Bij de meeste parfumeriezaken en drogisterijen gaat dat als volgt: De aankoop wordt ingepakt en de verkoopster zegt: “Ik doe er nog een lekker proefje van de dagcrème van [merk A] en de nieuwste geur van [merk B] bij.” Soms, als je wat meer koopt, wordt er een handje samples in het tasje gedaan.
Als consument vind ik het altijd leuk om samples te krijgen, maar ik hoop dat onze klanten het niet op die manier doen…
In mijn vorige blog (Staat jouw behandelstoel midden in de salon?) heb ik uitgebreid beschreven hoe je jouw salon gemakkelijk kunt veranderen in een plek waar een consument komt voor behandelingen en advies. Door die verandering gaan de klanten het gebruik van producten voor thuis als een vanzelfsprekendheid zien.
In deze blog wil ik ingaan op hoe je die verandering kunt starten en welk cadeautje daarbij hoort.
Je hebt jouw salon nu dus ingedeeld met:
- Een adviesgedeelte
- Een behandelgedeelte
- Een afrekenpunt waar producten worden verkocht
Je hebt hiermee een heel belangrijke stap gezet om op een andere manier te gaan werken. De uitleg daarover aan jouw bestaande klanten is belangrijk en moet je niet afraffelen. De eerste zes tot acht weken doe je daar dus nog niet zoveel mee, want je hebt al een goed lopende salon en een volle agenda, dus is er in de komende weken simpelweg geen tijd om jouw klanten allemaal een uitleg te geven. Die tijd heb je in jouw agenda nog niet gereserveerd.
15 minuten extra inplannen
Bij het maken van de volgende afspraak kun je wél extra tijd inplannen om uitleg te geven. Dat is dus het moment om ermee te beginnen. En wat is er leuker dan bij het maken van de volgende afspraak tegen jouw klant te zeggen:
“Als je de volgende keer komt wil ik je graag voorstellen 15 minuten extra te reserveren, want je zult gezien hebben dat ik de salon opnieuw heb ingericht. Ik wil je graag uitleggen waarom ik dat gedaan heb en er ligt dan ook een cadeau voor je klaar.”
Je geeft vast een cadeau cheque mee naar huis die jouw klant bij haar volgende behandeling kan verzilveren:

Voorbeeld van het cadeau dat Inspira Cosmetics ter beschikking stelt bij de behandeling die een consument krijgt tijdens de langere afspraak
En nu de hamvraag: Waarom juist nú een cadeau voor de klant?
Daar is het antwoord simpel op: Je toont ermee aan dat een behandeling ondersteund ‘moet’ worden met thuisproducten om structurele huidverbetering te bereiken. Dat is zo belangrijk dat jij het de moeite waard vindt om jouw klanten zelfs een origineel product cadeau te geven.
Het cadeau dat wij onze klanten ter beschikking stellen om de consument cadeau te geven, is de Miraculous Skin Tonic met 2% BHA. Deze Tonic sluit perfect aan op onze behandelingen en zorgt ervoor dat de huidverbetering een steeds hoger niveau bereikt. De consument ziet dat en komt enthousiast terug.
Bij Inspira Cosmetics kennen wij vervolgens een Starterkit waarbij als cadeau een extra korting wordt gegeven. De vier producten uit de starterkit sluiten weer perfect aan op de Miraculous Skin Tonic. De consument staat nu open voor advies (het eerste advies om de Tonic thuis te gebruiken is namelijk al zo goed bevallen) en velen breiden vervolgens het thuisgebruik uit.
De langere afspraak met jouw klant
De volgende afspraak is dus het moment waarop je start met jouw nieuwe opzet: Jouw salon is een “beauty spot” geworden, waar jouw klanten komen voor behandelingen én advies. Het gebruik van thuisproducten wordt daardoor bijna een vanzelfsprekendheid.
Ervaring heeft ons geleerd dat de ombouw van een klassieke salon naar een “beauty spot” waar wordt behandeld en geadviseerd, zeer gewaardeerd wordt door de consument die echt in huidverbetering geïnteresseerd is. Daardoor stijgt jouw omzet zowel uit behandelingen en uit de verkoop aanzienlijk. Ook jouw werkzaamheden worden gevarieerder omdat je klanten steeds meer in verzorgingsprogramma’s geïnteresseerd raken.
Een salon die als ” beauty spot” gaat werken onderscheidt zich steeds meer, en dat startte door de behandelstoel niet meer in het midden te zetten en een mooi cadeau voor thuis weg te geven.
Inspira Cosmetics weet wat er bereikt kan worden en betaalt graag mee aan de cadeaus die jij nodig hebt om jouw doel te bereiken.
Gratis samples ontvangen?
✔ Onze kwaliteit leren kennen
✔ Huidverbeterende producten
Inspira Cosmetics werkt samen met de meest vooraanstaande laboratoria. Voortdurend onderzoek zorgt er steeds opnieuw voor dat Inspira Cosmetics tot de meest effectieve merken ter wereld behoort als het écht op huidverbetering aankomt.
Over de auteur
Maureen de Vries is de oprichtster van Vricos (de Vries Cosmetica), agent voor Nederland van Inspira Cosmetics. In haar blogs deelt Maureen de uitgebreide kennis die ze heeft opgedaan als schoonheidsspecialist en bij de parfumerie.