Wanneer is een schoonheidsspecialiste een opdringerige verkoopster?
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Dat is ze nooit als zij een klant adviseert om dagelijks hetzelfde basisprogramma thuis te gebruiken als zij zelf doet en waarvan zij weet dat iedere huid die producten nodig heeft om in conditie te blijven.
Wat gebruikt een schoonheidsspecialiste dagelijks voor haar eigen huid?
Laten wij het antwoord op die vraag simpel houden, daarom beperk ik mij tot de basisbehoefte. Een schoonheidsspecialiste zal ’s morgens en ’s avonds haar huid reinigen, overdag haar huid beschermen en haar huid ’s nachts voeden. En dan neem ik toch één specialiteit in dit rijtje op: Zij zal zeker een oogcrème gebruiken.
Waarom doet een schoonheidsspecialiste dat?
Het antwoord op die vraag is simpel: omdat haar huid dat gewoon nodig heeft.

Hoeveel producten heeft zij dan per jaar nodig?
Omdat ik zo direct een vergelijking wil maken met consumentengebruik, ga ik er in deze blog vanuit dat de schoonheidsspecialiste (voor haar eigen gebruik) gewoon consumenten-maten gebruikt.
Op jaarbasis heeft zij dan ongeveer nodig:
- 4 cleansers;
- 4 tonics;
- 5 dagcrèmes;
- 3 nachtcrèmes (ook een schoonheidsspecialiste smokkelt wel eens);
- 2 oogcrèmes.
De productaankoop
Stel dat zij als klant in een Inspira-salon zou komen, dan geeft zij op jaarbasis aan producten voor thuis (afgerond) uit:
| Cleansers op jaarbasis | € 85 |
| Tonics op jaarbasis | € 90 |
| Dagcrèmes op jaarbasis | € 225 |
| Nachtcrèmes op jaarbasis | € 160 |
| Oogcrèmes op jaarbasis | € 80 |
| Opgeteld | € 640 |
Ze geeft aan producten op jaarbasis dus € 640 uit.
De behandelomzet
Als onze schoonheidsspecialiste een gewone consument zou zijn, ging ze vast één keer in de zes tot acht weken naar de schoonheidssalon en daar nam ze dan een behandeling van circa € 75. In dit geval ga ik ervan uit dat zij dan zeven keer per jaar naar de schoonheidssalon gaat, en ik vergeet de vakanties even.
Ze geeft aan behandelingen in een salon dan op jaarbasis € 525 uit.
Wat is de conclusie?
Als consument zou onze schoonheidsspecialiste zelf zo’n € 640 aan producten besteden en € 525 aan behandelingen. Ofwel, door een zinvol en eerlijk advies behoort de productverkoop aan een klant hóger te zijn dan je behandelomzet.

Dagelijkse huidverzorging is een must om de huid te beschermen en in conditie te houden. Indien je in de schoonheidssalon het grootste deel van je klanten zou kunnen overtuigen om jouw behandelingen te ondersteunen met het basisprogramma voor thuis, dan wordt jouw productomzet in de salon hoger dan de behandelomzet.
Opdringerig?
Is het opdringerig om klanten aan te raden om een basisprogramma voor thuis te gebruiken? Nee, ik vind van niet. Wat jij thuis aan producten gebruikt, daarvan weet jij dat jouw huid dat nodig heeft. De huid van jouw klanten heeft die producten óók dagelijks nodig. Dat mag je best bespreekbaar maken; dat is niet opdringerig, maar een goed advies!
De manier waarop
De manier waarop je dat doet is natuurlijk wel belangrijk. Inspira maakt dit gemakkelijk, want wij weten wat er cosmetisch en commercieel bereikt kan worden. Daarom geven wij graag, voor bij zo’n adviesgesprek, het eerste product uit zo’n basisprogramma aan jouw klanten cadeau. Dat is voor onze rekening.
Want wat de schoonheidsspecialiste dagelijks voor haar eigen huid gebruikt, is ook goed voor de huid van haar klanten!

Gratis samples ontvangen?
✔ Onze kwaliteit leren kennen
✔ Huidverbeterende producten
Inspira Cosmetics werkt samen met de meest vooraanstaande laboratoria. Voortdurend onderzoek zorgt er steeds opnieuw voor dat Inspira Cosmetics tot de meest effectieve merken ter wereld behoort als het écht op huidverbetering aankomt.

Over de auteur
Maureen de Vries is de oprichtster van Vricos (de Vries Cosmetica), agent voor Nederland van Inspira Cosmetics. In haar blogs deelt Maureen de uitgebreide kennis die ze heeft opgedaan als schoonheidsspecialist en bij de parfumerie.





